مطالب مربوط به سایت ها

مطالب مربوط به سایت ها

مطالب مربوط به سایت ها

مطالب مربوط به سایت ها

ثبت نام در جشنواره خوارزمی

ثبت نام در جشنواره خوارزمی ۹۷ ٬بزودی در روز های آینده مانند سال‌های پیش آغاز خواهد شد. جشنواره خوارزمی ٬ محیطی را فراهم می‌آوردکه ضمن ارج نهادن به جایگاه عالی نخبگان و اندیشمندان٬ زمینه‌های تعامل و همکاری علمی بین دانشمندان داخل و خارج محیا شود. جشنواره خوارزمی که ابتدا در سال ۱۳۶۶ با شرکت طرح های داخلی برگزار شد٬ امروزه میزبان طرح‌های داخلی و خارجی در زمینه های متفاوت است.

اگر درباره ثبت نام جشنواره خوارزمی ۹۷ با سوالاتی مواجه شدید٬ فرصت مشاوره با مشاوران مجرب مشاورگروپ را از دست ندهید.

نحوه ثبت نام در جشنواره خوارزمی ۹۷

متقاضیان ثبت نام جشنواره خوارزمی  به منظور ثبت نام و تکمیل مشخصات فردی خود و ارائه اطلاعات طرح مورد نظر٬ می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی جشنواره به نشانی http://khwarizmi.ir و  سامانه جامع جشنواره بین المللی خوارزمی مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم‌های موجود شناسه کاربری و کلمه عبور خود را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که متقاضیان پس از دریافت شناسه کاربری و کلمه عبور، امکان ثبت طرح جدید، ویرایش اطلاعات ( از طریق طرح‌های من) را تا پایان زمان فراخوان خواهند داشت.

مدارک و هزینه ثبت نام در جشنواره خوارزمی ۹۷

۱. ثبت نام الکترونیکی از طریق نشانی http://khwarizmi.ir و ارسال الکترونیکی مدارک و مستندات علمی پیوست طرح به همراه مقالات، جوایز، گزارش‌های علمی، قراردادهای پژوهشی و صنعتی، تاییدیه‌ها، نقشه‌ها، نمونه‌ی ساخته شده، عکس و فیلم و سایر موارد مشابه صورت می‌گیرد.ثبت نام در جشنواره خوارزمی ۹۷
شایان ذکر است که ارائه معرفی نامه رسمی از سازمان مجری به منظور ارزیابی طرح های با مالکیت حقوقی الزامی است. معرفی نامه مذکور می‌بایست اسکن و به پیوست سایر مدارک ارسال شود.ثبت نام در جشنواره خوارزمی ۹۷

۲. پرداخت هزینه ثبت نام در جشنواره خوارزمی۹۷  فقط به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه انجام می‌شود. مراجعه حضوری به بانک برای پرداخت وجه ثبت نام قابل قبول نیست. هزینه ثبت نام برای اشخاص حقیقی و حقوقی مبلغ دو میلیون ریال (دویست هزار تومان) و برای طرح‌های مرتبط با حوزه صنایع دفاعی به ازای هر طرح مبلغ ده میلیون ریال (یک میلیون تومان ) درنظر گرفته شده است.
هزینه ثبت نام در جشنواره خوارزمی۹۷ تحت هیچ شرایطی بازگردانده نخواهد شد.

نکات مهم درباره طرح‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره خوارزمی

  • طرح ارایه شده در این دوره نباید در دوره‌های قبل جشنواره شرکت کرده باشد‌، مگر در فرایند اجرایی و یا دستاوردهای طرح تغییرات اساسی اعمال شده باشد.
  • تمام طرح‌‌ها می‌بایست مشمول یکی از تعاریف و مفاهیم پژوهش های بنیادی، طرح های کاربردی، طرح های توسعه‌ای، ابتکار و نوآوری باشند.
  • طرح‌های‌ ارایه شده در زمینه‌ی فنی و مهندسی به‌صورت نظری و ایده نباشند و ضمن قابلیت اجرایی شدن می‌بایست دارای تاییدیه از مراجع ذیصلاح باشند.
  • در صورت ارسال نمونه ساخته شده طرح از طریق پست، نوشتن نام و نام خانوادگی و عنوان طرح بر روی بسته‌ی پستی به صورت واضح و خوانا ضروری است.
  • مدارک باید حداکثر تا پایان شهریور ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.
  • در صورت نیاز و تشخیص کارشناسان گروه تخصصی به بازدید از طرح، مجری شرایط لازم برای این منظور را فراهم آورد، در غیر این‌صورت طرح ارایه شده مورد بررسی‌های بعدی قرار نخواهد گرفت‌.
  • در تکمیل اطلاعات پرسشنامه تعیین درصد مشارکت مجری/ نماینده و همکاران الزامی است. پس از پایان زمان فراخوان، تغییر اسامی همکاران و درصد همکاری آنان به هیچ وجه امکان پذیر نیست. مجموع درصدها می‌بایست برابر با ۱۰۰ باشد.
  • سایر اطلاعات بعدی مربوط به پاسخگویی به مراجعه کنندگان ، تصحیح راهنمای شرکت در جشنواره و قراردادن آیین نامه ها در بخش مربوط در وب گاه جشنواره اعلام می‌شود.
  • شرکت‌کنندگان برای دریافت مدارک ارسالی طرح خود حداکثر تا سه ماه پس از برگزاری مراسم جشنواره به دبیرخانه جشنواره مراجعه کنند. بدیهی است پس از اتمام مهلت تعیین شده، دبیرخانه مسئولیتی را برای بازگرداندن مدارک ارسالی به‌عهده نخواهد گرفت.

استفاده از تسهیلات برای برگزیدگان طرح‌های گروهی در جشنواره خوارزمی

آن دسته از طرح‌هایی که به‌صورت گروهی انجام شده و برگزیده می‌شوند، همکارانی می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند که میزان مشارکت‌ آنان در اجرا حداقل ۴۵ درصد باشد. همچنین استفاده از تسهیلات ورود به دوره‌های تحصیلی بر اساس آیین نامه‌های پذیرش بدون آزمون برگزیدگان فقط با شرکت در آزمون و کسب ۹۰ درصد نمره‌ی پذیرش برای کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان پذیر است و سهم مشارکت برای هر فرد ۵۰ درصد است. پذیرش بدون آزمون در دوره‌ی دکتری برای برگزیدگان وجود ندارد. امتیاز برگزیده شدن معادل ۳ امتیاز از ۱۰۰ امتیازی است که متقاضی ورود به دوره دکتری باید داشته باشد.

گروه‌های تخصصی و گرایش‌های مرتبط با طرح

برق و کامپیوتر:‌مخابرات- الکترونیک ـ قدرت ـ مهندسی پزشکی ـ کنترل ـ ابزار دقیق ـ روباتیک ـ سیستم‌های هوشمند – ارتباطات و سایر گرایش­های مرتبط.

زیست فناوری و علوم پایه پزشکی:صنایع غذایی ـ پزشکی و دارویی ـ مهندسی ژنتیک ـ علوم سلولی و مولکولی ـ  مهندسی فرایندهای زیستی و سایر گرایش­های مرتبط.

محیط زیست:فناوری‌های نوین زیست محیطی( RSو GIS) – محیط زیست و انرژی- محیط زیست و تنوع زیستی- تغییرات آب و هوایی و اقلیمی- سوانح و بحران‌های زیست محیطی– آب و فاضلاب ( فناوری های نوین در پایش و حذف آلاینده های آب، هوا و صوت- روش های نوین کنترل آلودگی هوا، ریزگردها و کنترل آلاینده های صوت)- خاک (حذف آلاینده های خاک با استفاده از فناوری های فیزیکی و شیمیایی و میکروبیولوژیکی و….)- مدیریت پسماند و بازیافت.

فناوری‌های  شیمیایی:‌پالایش ـ پتروشیمی ـ پلیمر ـ صنایع‌ معدنی و آنالیز ـ گاز ـ نفت ـ نساجی ـ چرم‌ و پوست ـ چسب و رنگ ـ صنایع غذایی و دارویی و سایر گرایش­های مرتبط.

مهندسی صنایع و مدیریت فناوری:برنامه ریزی و تحلیل فرآیندها – تولید صنعتی – فناوری صنعتی- ایمنی صنعتی – مهندسی فرآیند‌ها- مدیریت مهندسی- مدیریت فناوری – برنامه‌ریزی استراتژیک – مدیریت صنعتی- برنامه ریزی و آمایش سرزمین و سایر گرایش­های مرتبط.

طرح های مرتبط با صنایع دفاعی:برق و الکترونیک – مکانیک- هواوفضا – فناوری­های شیمیایی- علوم پایه – زیست فناوری – مهندسی صنایع و مدیریت فناوری – مواد، متالورژی و انرژی‌های نو- عمران- کشاورزی و منابع طبیعی و سایر گرایش­های مرتبط.

علوم‌پایه:ریاضی ـ فیزیک ـ شیمی ـ زمین‌شناسی ـ زیست‌شناسی ـ ژنتیک ـ جانورشناسی ـ گیاه‌شناسی ـ ژئوفیزیک ـ هواشناسی و سایر گرایش­های مرتبط.

عمران:‌آب ـ نقشه‌برداری ـ فتوگرامتری ـ پل‌سازی ـ طراحی کاربردی ـ ساختمان‌سازی ـ راه و ترابری ـ عمران روستایی ـ مکانیک خاک و پی‌سازی-  سازه ـ زلزله ـ سازه‌های دریایی ـ سازه‌های هیدرولیکی و سایر گرایش­های مرتبط.ثبت نام در جشنواره خوارزمی ۹۷

مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات:مخابرات (میدان و سیستم)- کامپیوتر(سخت افزار و نرم افزار)- فناوری اطلاعات (شبکه‌های کامپیوتری و چند رسانه‌ای)- امنیت و رمزنگاری و سایر گرایش­های مرتبط.

فناوری نانو:نانو الکترونیک – نانو مواد- نانو فیزیک- نانو مکانیک- نانو شیمی – نانو بیو- نانو محاسبات و سایر گرایش­های مرتبط.

کشاورزی و منابع طبیعی:‌جنگل ـ مرتع ـ چوب‌شناسی و صنایع چوب ـ شیلات ـ محیط زیست ـ حفاظت خاک و آبخیزداری ـ زراعت ـ دامپروری ـ صنایع روستایی ـ اصلاح نباتات ـ خاکشناسی ـ گیاه پزشکی ـ باغبانی ـ اقتصاد کشاورزی ـ ترویج و آموزش کشاورزی ـ آبیاری ـ ماشین‌های کشاورزی ـ صنایع فراورده‌های کشاورزی ـ حشره‌شناسی و سایر گرایش­های مرتبط.

مکانیک:‌طراحی جامدات ـ حرارت و سیالات ـ ساخت و تولید ـ ماشین‌ابزار ـ صنایع خودرو ـ ابزارسازی ـ تاسیسات حرارتی و نیروگاه‌ها ـ تاسیسات آبرسانی و فاضلاب ـ تهویه و تبرید ـ دستگاه‌های اندازه‌گیری ـ موتورهای احتراق داخلی ـ انرژی ـ بیومکانیک ـ کنترل ـ کنترل موقعیت ـ عایق‌ها ‌ـ دینامیک سازه ـ کنترل حرارتی ـ‌ تجهیزات زمینی و سایر گرایش­های مرتبط.

مواد و متالورژی، انرژی های نو:تولیدات فلزات غیرآهنی ـ متالورژی صنعتی ـ متالورژی استخراجی ـ ریخته‌گری ـ سرامیک ـ شکل‌دادن فلزات ـ فولادسازی ـ خواص مواد ـ متالورژی پودر ـ مواد کامپوزیتی، انرژی‌های نو- عایق‌ها ـ سازه‌های فتوولتائیک و سایر گرایش­های مرتبط.

هنر:هنرهای تجسمی( نقاشی- مجسمه سازی- ارتباط تصویری- تصویرسازی) – هنرهای نمایشی (بازیگری- کارگردانی- نمایش عروسکی- طراحی صحنه- ادبیات نمایشی)- موسیقی (موسیقی ایرانی- موسیقی کلاسیک یا جهانی).

معماری و شهر سازی:معماری – مرمت- مدیریت ساخت- انرژی و معماری- معماری منظر- تکنولوژی معماری- معماری داخلی – شهرسازی و برنامه ریزی شهری و سایر گرایش­های مرتبط.

هوافضا:فناوری‌های هوایی، فضایی و ماهواره ای – دینامیک پرواز- سازه‌های هوافضایی- پرتاب کننده‌ها- سیستم‌های پیشرانه.

مکاترونیک:مکانیک هوافضا- روبات‌های صنعتی- ارتعاشات و کنترل و عیب یابی-  اتوماسیون صنعتی- کنترل و مدیریت اتوماتیک مصرف انرژی (ECU)- کنترل سامانه‌های هیدروپنوماتیک به کمک (ECU)- مدیریت و کنترل مصارف انرژی در ساختمان- خودروهای هایبرید و الکتریکی- ابزار دقیق و سامانه‌های اندازه‌گیری- تجهیزات مهندسی پزشکی- سامانه های کنترل.


مطالب تکمیلی

طرح شهاب

اجرای طرح شهاب در مدارس که مخفف شناسایی و هدایت استعداد برتر است٬ با هدف شناسایی و هدایت و پشتیبانی از دانش آموزان مستعد در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۸۶ به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسید. پس از حذف مدارس سمپاد و ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی برای دوره دوم متوسطه٬ اجرای طرح شهاب در مدارس‌٬ برای خانواده هایی که برای شرکت فرزندان مستعد خود در مدارس سمپاد برنامه ریزی کرده بودند٬ خبر مسرت بخشی بود. اما طرح شهاب چیست؟ چگونه و از چه زمانی آغاز می‌شود؟ جزئیات اجرای این طرح به چه صورتی است؟ و … این ها سوالاتی هستند که در این مقاله سعی داریم بیشتر به آن‌ها بپردازیم.

اگر درمورد اجرای طرح شهاب در مدارس و اخبار مدارس با سوالاتی مواجه شدید٬ فرصت مشاوره با مشاوران مجرب مشاورگروپ را از دست ندهید.

طرح شهاب مدارس چیست؟

طرح شهاب مدارس در سال ۸۶ توسط بنیاد ملی نخبگان به تصویب رسید.اولین مرحله طرح شهاب در مدارسدر سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ به صورت آزمایشی در هفت استان آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمانشاه و هرمزگان، برای هفت درصد دانش‎آموزان (۳۹۳۸۴ دانش‎آموز) در ‎پایه چهارم و پنجم ابتدایی، دوم و سوم راهنمایی و اول، دوم و سوم متوسطه اجرا شده است. دومین مرحله طرح نیز در سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳ با انتخاب دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی تمامی استان‎های کشور (یک منطقه از هر استان) اجرا شد. 
بهمن ماه سال ۹۶  با اعلام ممنوعیت برگزاری آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره ی ابتدایی توسط وزیر آموزش و پرورش، اجرای طرح شهاب در مدارس قوت گرفت. هدف اجرای طرح شهاب در مدارس ، شناسایی استعداد دانش آموزان است. آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی تنها هوش ذهنی دانش آموز را می سنجیدند و از آن جا که دانش آموزان زیادی علاقمند به تحصیل در اینگونه مدارس هستند هر ساله شاهد افزایش تعداد داوطلبان شرکت در این آزمون ها بودیم. در صورتی که با زیاد شدن تعداد داوطلبان و نفس‌گیر بودن رقابت بین آن‌ها استعداد بسیاری از دانش آموزان نادیده گرفته می شد.
اجرای طرح شهاب به دانش آموزان کمک می کند تا استعداد ها و توانمندی‌های خود را بشناسند. آموزش و پرورش نیز در این راستا تا کنون چهل قرار داد با دستگاه های مختلف تنظیم کرده است ،که ازآن جمله می توان به دانشگاه آزاد نجف آباد ،بنیاد ملی نخبگان ،خانه ریاضیات و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اشاره کرد.

نحوه ی اجرای طرح شهاب در مدارس

هدف اصلی اجرای طرح شهاب در مدارس ، شناسایی حوزه‌های استعدادی دانش‌آموزان و هم‌چنین هدایت لحاظ‌ شده به صورت عمومی و برای همه آن‌هاست. به این صورت که نباید هیچ‌گونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژه‌ای برای هیچ‌یک از آن‌ها صورت گیرد.

چرخه شناسایی دانش آموزان مستعد، دارای چند مرحله است:
ابتدا، مدیران استان‌ها،مدیران مدارس٬ معلمان، مشاوران و معاونان بر اساس روش‌های استاندارد دوره‌های آموزشی مورد نیاز را می‌گذرانند. 
در مرحله دوم٬ فهرست‌ های شناسایی استعدادها در هشت زمینه:

  • استعداد کلامی
  • ریاضی
  • هنری
  • فضایی
  • حرکتی
  • اجتماعی
  • علوم‌تجربی
  • فرهنگ دینی

توسط معلمان آموزش‌دیده تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه می‌شود و برای هدایت عمومی دانش‎آموزان و اولیای آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
معلم علاوه بر تدریس دروس آموزش هر پایه ،فرم های شهاب مربوط به هر دانش آموز را از ابتدای سال تحصیلی تکمیل می کند و گزارش تحلیلی آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال می‌شود. هم‌چنین همه مستندات در پرونده سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی و نگه‌داری می‌شود.

طرح شهاب در مدارس در دوره ابتدایی توسط معلمان هر پایه انجام می شود که باعث شناخت دقیق معلم از دانش آموز خود خواهد شد . بنابراین معلم هر پایه می تواند به خوبی قضاوت کند که دانش آموزانش چه استعدادها و توانمندی‌هایی دارند. 
استفاده از روش‎های متنوع گروهی و تشویقی در تدریس، بازدیدهای علمی، آگاهی‎بخشی به والدین در زمینه استعدادهای شناسایی‌ شده، توجه عمومی به همه دانش‎آموزان و توجه نامحسوس و غیرمستقیم و به دور از هر گونه برچسب‌زنی به دانش‎آموز خاص و… از جمله اقدامات مورد نیاز برای فرایند هدایت دانش‌آموزان است.

لازم به ذکر است که طرح شهاب تنها در بعد آموزشی نیست و این امکان وجود دارد که یک دانش آموز در زمینه درسی ضعیف باشد اما از نظر فیزیک بدنی استعداد منحصر بفردی داشته باشد.

زمان اجرای طرح شهاب در مدارس

همان‌طور که گفتیم٬ اجرای طرح شهاب در مدارس از سال تحصیلی ۹۱-۹۲ اغاز شده است. این طرح در ابتدا بصورت آزمایشی برای ۷ استان و سپس برای همه دانش آموزان پایه چهارم یک منطقه از تمام استان های کشور اجرا شده است. امسال نیز با جایگزینی طرح شهاب با مدارس تیزهوشان اجرای این طرح با قوت بیشتری انجام خواهد شد.این طرح که پس از شروع  آزمایشی به پایه پنجم و ششم رسیده است٬مهر ۹۷ نیز در پایه هفتم اجرا می‌شود.


مطالب تکمیلی

طرح شهاب در مدارس

اجرای طرح شهاب در مدارس که مخفف شناسایی و هدایت استعداد برتر است٬ با هدف شناسایی و هدایت و پشتیبانی از دانش آموزان مستعد در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۸۶ به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسید. پس از حذف مدارس سمپاد و ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی برای دوره دوم متوسطه٬ اجرای طرح شهاب در مدارس‌٬ برای خانواده هایی که برای شرکت فرزندان مستعد خود در مدارس سمپاد برنامه ریزی کرده بودند٬ خبر مسرت بخشی بود. اما طرح شهاب چیست؟ چگونه و از چه زمانی آغاز می‌شود؟ جزئیات اجرای این طرح به چه صورتی است؟ و … این ها سوالاتی هستند که در این مقاله سعی داریم بیشتر به آن‌ها بپردازیم.

اگر درمورد اجرای طرح شهاب در مدارس و اخبار مدارس با سوالاتی مواجه شدید٬ فرصت مشاوره با مشاوران مجرب مشاورگروپ را از دست ندهید.

طرح شهاب مدارس چیست؟

طرح شهاب مدارس در سال ۸۶ توسط بنیاد ملی نخبگان به تصویب رسید.اولین مرحله طرح شهاب در مدارسدر سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ به صورت آزمایشی در هفت استان آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمانشاه و هرمزگان، برای هفت درصد دانش‎آموزان (۳۹۳۸۴ دانش‎آموز) در ‎پایه چهارم و پنجم ابتدایی، دوم و سوم راهنمایی و اول، دوم و سوم متوسطه اجرا شده است. دومین مرحله طرح نیز در سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳ با انتخاب دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی تمامی استان‎های کشور (یک منطقه از هر استان) اجرا شد. 
بهمن ماه سال ۹۶  با اعلام ممنوعیت برگزاری آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره ی ابتدایی توسط وزیر آموزش و پرورش، اجرای طرح شهاب در مدارس قوت گرفت. هدف اجرای طرح شهاب در مدارس ، شناسایی استعداد دانش آموزان است. آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی تنها هوش ذهنی دانش آموز را می سنجیدند و از آن جا که دانش آموزان زیادی علاقمند به تحصیل در اینگونه مدارس هستند هر ساله شاهد افزایش تعداد داوطلبان شرکت در این آزمون ها بودیم. در صورتی که با زیاد شدن تعداد داوطلبان و نفس‌گیر بودن رقابت بین آن‌ها استعداد بسیاری از دانش آموزان نادیده گرفته می شد.
اجرای طرح شهاب به دانش آموزان کمک می کند تا استعداد ها و توانمندی‌های خود را بشناسند. آموزش و پرورش نیز در این راستا تا کنون چهل قرار داد با دستگاه های مختلف تنظیم کرده است ،که ازآن جمله می توان به دانشگاه آزاد نجف آباد ،بنیاد ملی نخبگان ،خانه ریاضیات و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اشاره کرد.

نحوه ی اجرای طرح شهاب در مدارس

هدف اصلی اجرای طرح شهاب در مدارس ، شناسایی حوزه‌های استعدادی دانش‌آموزان و هم‌چنین هدایت لحاظ‌ شده به صورت عمومی و برای همه آن‌هاست. به این صورت که نباید هیچ‌گونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژه‌ای برای هیچ‌یک از آن‌ها صورت گیرد.

چرخه شناسایی دانش آموزان مستعد، دارای چند مرحله است:
ابتدا، مدیران استان‌ها،مدیران مدارس٬ معلمان، مشاوران و معاونان بر اساس روش‌های استاندارد دوره‌های آموزشی مورد نیاز را می‌گذرانند. 
در مرحله دوم٬ فهرست‌ های شناسایی استعدادها در هشت زمینه:

  • استعداد کلامی
  • ریاضی
  • هنری
  • فضایی
  • حرکتی
  • اجتماعی
  • علوم‌تجربی
  • فرهنگ دینی

توسط معلمان آموزش‌دیده تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه می‌شود و برای هدایت عمومی دانش‎آموزان و اولیای آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
معلم علاوه بر تدریس دروس آموزش هر پایه ،فرم های شهاب مربوط به هر دانش آموز را از ابتدای سال تحصیلی تکمیل می کند و گزارش تحلیلی آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال می‌شود. هم‌چنین همه مستندات در پرونده سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی و نگه‌داری می‌شود.

طرح شهاب در مدارس در دوره ابتدایی توسط معلمان هر پایه انجام می شود که باعث شناخت دقیق معلم از دانش آموز خود خواهد شد . بنابراین معلم هر پایه می تواند به خوبی قضاوت کند که دانش آموزانش چه استعدادها و توانمندی‌هایی دارند. 
استفاده از روش‎های متنوع گروهی و تشویقی در تدریس، بازدیدهای علمی، آگاهی‎بخشی به والدین در زمینه استعدادهای شناسایی‌ شده، توجه عمومی به همه دانش‎آموزان و توجه نامحسوس و غیرمستقیم و به دور از هر گونه برچسب‌زنی به دانش‎آموز خاص و… از جمله اقدامات مورد نیاز برای فرایند هدایت دانش‌آموزان است.

لازم به ذکر است که طرح شهاب تنها در بعد آموزشی نیست و این امکان وجود دارد که یک دانش آموز در زمینه درسی ضعیف باشد اما از نظر فیزیک بدنی استعداد منحصر بفردی داشته باشد.

زمان اجرای طرح شهاب در مدارس

همان‌طور که گفتیم٬ اجرای طرح شهاب در مدارس از سال تحصیلی ۹۱-۹۲ اغاز شده است. این طرح در ابتدا بصورت آزمایشی برای ۷ استان و سپس برای همه دانش آموزان پایه چهارم یک منطقه از تمام استان های کشور اجرا شده است. امسال نیز با جایگزینی طرح شهاب با مدارس تیزهوشان اجرای این طرح با قوت بیشتری انجام خواهد شد.این طرح که پس از شروع  آزمایشی به پایه پنجم و ششم رسیده است٬مهر ۹۷ نیز در پایه هفتم اجرا می‌شود.


مطالب تکمیلی

ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان ماندگار البرز۹۷-۹۸

 

دبیرستان ماندگار البرز ٬ با کارنامه‌ی کاری درخشان یکی از معتبرترین و درخشان‌ترین مراکز آموزشی تهران است. دبیرستان البرز که افراد نخبه و موفق بسیاری را در تمام زمینه‌های علمی و هنری پرورش داده‌ است. این دبیرستان هرساله با هدف جذب دانش‌ آموزان با استعداد اقدام به برگزاری آزمون ورودی می‌کند. دبیرستان ماندگار البرز یک دبیرستان پسرانه است و در ۱۶ اسفند سال ۱۳۸۵ توسط شورای عالی آموزش و پرورش جزو مدارس ماندگار ایران شناخته شد.
 آزمون ورودی دبیرستان ماندگار البرز برای گزینش دانش‌آموزان مستعد پسر٬ در پایه هفتم دوره اول متوسطه و پایه دهم دوره دوم متوسطه طراحی شده و در اردیبهشت ماه سال ۹۷ برگزار می‌گردد.

مسلما امسال با حذف مدارس سمپاد و ادغام آزمون ورودی سمپاد و نمونه دولتی برای دوره دوم متوسطه٬ دانش آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه رقابت سخت‌تری برای قبولی در آزمون ورودی دبیرستان ماندگار البرز را پیش رو خواهند داشت.

شرایط عمومی ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان ماندگار البرز۹۷-۹۸

مانند تمام آزمون‌های سراسری٬ داوطلبان  آزمون ورودی دبیرستان ماندگار البرز هم باید شرایط خاصی را دارا باشند:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • اشتغال به تحصیل در پایه نهم برای ورودی پایه دهم و اشتغال به تحصیل در پایه ششم برای ورودی پایه هفتم در سال تحصیلی ۹۶-۹۵
  • حداقل معدل ۱۸ در امتحانات نوبت اول پایه نهم
  • ملاک دانش آموزان پایه ششم در آزمون ورودی و ثبت نام وکسب مقیاس خیلی خوب در تمام دروس و یا کسب مقیاس خوب در یک درس و خیلی خوب در سایر دروس است.

زمان و نحوه ثبت نام آزمون ورودی دبیرستان البرز ۹۷ – ۹۸

زمان ثبت نام آزمون ورودی دبیرستان البرز٬ برای سال تحصیلی ۹۷ – ۹۸  از ۲۳ بهمن شروع شده و تا ۲۹ فروردین ۹۷ نیز ادامه خواهد داشت. دانش آموزانی که داوطلب ثبت نام در این آزمون هستند باید با مراجعه به سایت آموزش پرورش استان تهران بصورت اینترنتی برای ثبت نام در آزمون ورودی اقدام کنند. داوطلبان پایه نهم به دهم برای ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان البرز موظف به پرداخت هزینه ثبت نام هستند. به این صورت که در زمان شروع ثبت نام اول باید هزینه ثبت نام را به صورت اینترنتی پرداخت کنند٬ پس از پرداخت هزینه ثبت نام، رمز ورود به سامانه اینترنتی مشخص شده و در مراحل بعد باید اطلاعات شخصی و تصویر داوطلب در فرم ثبت نام بارگزاری شود. هزینه ثبت نام آزمون دبیرستان البرز ۱۶۵/۰۰۰ ریال است.

زمان برگزاری و اعلام نتایج آزمون دبیرستان البرز ۹۷-۹۸

زمان برگزاری آزمون دبیرستان ماندگار البرز برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برای پایه نهم به دهم در روز ۱۳ اردیبهشت راس ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد. مکان های برگزاری آزمون ورودی دبیرستان البرز بر روی کارت ورود به جلسه آزمون درج شده است.
نتایج بین ۳ الی ۶ هفته بعد از برگزاری آزمون و بصورت اینترنتی از طریق سایت آموزش پرورش استان تهران  قابل مشاهده و دریافت است .

کارت ورود به جلسه آزمون ورودی دبیرستان ماندگار البرز۹۷-۹۸

داوطلبان آزمون ورودی به دبیرستان البرز  از تاریخ ۹۷/۰۲/۰۸ لغایت ۹۷/۰۲/۱۰ با مراجعه به سایت آموزش و پرورش استان تهران، و با وارد کردن کد ملی می توانند نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه آزمون ورودی دبیرستان البرز ۹۷ – ۹۸ اقدام نمایند . لازم به ذکر است همراه داشتن کارت ورود به جلسه آزمون دبیرستان البرز برای شرکت در آزمون الزامیست .

سوالات آزمون ورودی دبیرستان ماندگار البرز ۹۷-۹۸

سوالات این آزمون به صورت ۴ گزینه ای است و شایان ذکر است که سوالات دارای نمره منفی هستند. یعنی به ازای هر پاسخ اشتباه یک نمره منفی برای داوطلب لحاظ می‌شود. بنابراین به داوطلبان توصیه می‌شود سوالاتی که مطمئن نیستند را پاسخ ندهند. منابع سوالات ۱۰۰ درصد کتب درسی هستند.

دفترچه سوالات برای پایه هفتم شامل ۸۰ سوال تستی است.داوطلب ۱۰۰ دقیقه برای پاسخگویی به سوالات زمان خواهد داشت. سوالات در پایه ششم از ۵ کتاب درسی مطرح می شود که عبارتند از:

  • قرآن و هدیه های آسمانی
  • فارسی 
  • مطالعات اجتماعی
  • علوم تجربی 
  • ریاضیات

برای داوطلبان پایه نهم به دهم ۱۱۰ سوال در دفترچه سوالات آزمون ورودی دبیرستان البرز در نظر گرفته شده است.داوطلب ۱۲۰ دقیقه برای پاسگویی به سوالات زمان خواهد داشت.  سوالات در پایه نهم از ۷ کتاب درسی طراحی خواهد شد که عبارتند از:

  • پیام های آسمانی 
  • فارسی
  • عربی
  • مطالعات اجتماعی ( تاریخ ، جغرافیا ، اجتماعی )
  • زبان انگلیسی
  • علوم تجربی
  • ریاضیات 

ضریب و تعداد سوالات برای رشته انسانی بصورت زیر است:

            دروس رشته انسانی                      ضریب سوال                        تعداد سوال
             پیام های آسمانی                             ۲                        ۱۵
                   فارسی                         ۴                        ۲۰
                    عربی                         ۴                        ۲۰             
           مطالعات اجتماعی                         ۳                        ۲۰        
                 ریاضیات                         ۳                        ۲۰    
             زبان انگلیسی                         ۲                        ۱۵   
                جمع کل                        ۱۱۰

 

ضریب و تعداد سوالات برای رشته‌های ریاضی و تجربی بصورت زیر است:

      دروس رشته ریاضی و تجربی                 ضریب سوال                    تعداد سوال
            پیام های آسمانی                          ۲                         ۱۵
                  فارسی                         ۲                         ۱۵
                    عربی                         ۱                         ۱۰
            مطالعات اجتماعی                         ۱                         ۱۰
             زبان انگلیسی                         ۲                         ۱۰
                علوم تجربی                         ۳                         ۲۵
                  ریاضیات                         ۴                         ۲۵
                  جمع کل                                                   ۱۱۰

مطالب تکمیلی:

انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم با مشاوره تحصیلی

پایه نهمیکی از مقاطع سرنوشت ساز برای دانش آموزان محسوب می شودانتخاب رشته تحصیلی در این مقطع یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی فرد است که به نوعی آینده تحصیلی و شغلی وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اشتباه در انتخاب رشته در پایه نهم سبب پشیمانی دانش آموز و از دست دادن علاقه او برای ادامه تحصیل می‌شود.  با توجه به اهمیت این موضوع والدین بایستی نوجوانان خود را در زمینه انتخاب رشته همراهی نموده و اگر دانش والدین در این زمینه کافی نیست می توانند از مشاوران تحصیلی کاردان در این زمینه مشاورهدریافت نمایند.

برای اطلاع بیشتر از شرایط انتخاب رشته پایه نهم و معرفی رشته‌های پایه نهم  می‌توانید از خدمات مشاوره مشاور گروپ استفاده نمایید.


معرفی رشته‌های پایه نهم

انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی در پایه نهم

دانش آموزانی که رشته علوم و معارف اسلامی را در پایه نهم انتخاب می‌کنند باید بدانند در این رشته ارتباط بیشتری با دروس معارف اسلامی و تفسیر قرآن و فقه و... برقرار خواهد شد و برای دانش آموزانی که به مسائل حوزوی و ادبیات عرب علاقه بیشتری دارند بیشتر توصیه می شود. دروس این رشته نیز مانند علوم انسانی نیاز به توانایی حفظیات بیشتری دارند. فارغ التحصیلان این گروه می توانند در دانشگاه های علوم و حدیث و حوزه علمیه ادامه تحصیل دهند. این داوطلبین همچینین میتوانند به دلیل نزدیکی با رشته انسانی در زیر گروه انسانی موفقیت نسبی کسب کنند.

مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

  • نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود.
  • نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.
  • نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

انتخاب رشته شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در پایه نهم

رشته فنی حرفه ای شامل چهار زیر گروه هنر ،مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی می شود و به نوعی می توان به تمامی رشته های گروه ریاضی در دانشگاه راه یافت اما یادمان باشد با انتخاب رشته فنی حرفه ای شانس قبولی خود را در دانشگاه های درجه یک کشور تا مقطع ارشد از خود گرفته ایم و اصولا برای ورود به کارشناسی ارشد دانشگاه های خوب نیز با ضعف علمی محسوسی نسبت به دانشجویانی که از رشته ریاضی فارغ التحصیل شده اند مواجه هستند ( که البته با تلاش و کوشش قابل جبران است)

اما از سویی دیگر با مهارت های فنی آموخته در این رشته ها می توان زودتر و راحت تر وارد بازار کار شد و به نوعی فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای زودتر مهارت و نوآوری خود را در شغل انتخابی به ظهور رسانند.

اگر قصد مهندس شدن یا مدیر شدن و تحصیلات عالی را دارید رشته ریاضی نسبت به فنی اولویتبهتری دارد اما اگر میخواهید زودتر وارد بازار کار شوید رشته های فنی حرفه ای توصیه می شود. مخصوصا دانش آموزانی که به کارهای عملی علاقه بیشتری نسبت به کارهای علمی دارند رشته های فنی حرفه ای اکیدا توصیه می شود.

اگر کسی می خواهد وارد رشته های فنی حرفه ای شود باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره راهنمایی بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.

  • نمره درس ریاضی (1) اول متوسطه بدون تبصره و حداقل 10 باشد.
  • مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه اول متوسطه (بدون احتساب نمره درس کارگاه خود اتکایی) باید حداقل 120 و معدل آن ها کمتر از 12 نباشد.

انتخاب رشته شاخه‌ کارودانش در پایه نهم

رشته های کارودانش از لحاظ عنوان رشته ها شباهت زیادی با رشته های فنی حرفه ای دارند ولی اولا انتخاب گرایش های جزئی تر در رشته های کارودانش ممکن تر هستند همچنین این امکان وجود دارد که برای اخذ دیپلم کارودانش به مدرسه مراجعه نکرد و صرفا با مراجعه به آموزشگاه های فنی حرفه ای که مجوز خود را ازسازمان فنی و حرفه ای گرفتند به دانش آموزان دیپلم کارودانش دهند.

در مجموع ورود به رشته های فنی دشوارتر و گذراندن دروس رشته های فنی نیز سخت تر از رشته های کار دانش میباشد اما شرایط استخدامی برای رشته های فنی حرفه ای بهتر می باشد و احد های کارگاهی رشته کارددانش بیشتر است.در مجموع رشته کاردانش آسان ترین رشته برای گرفتن دیپلم می باشد و با توجه به اینکه در بیشتر مدارس و آموزشگاه های کارودانش سخت گیری زیادی روی دانش آموزان وجود ندارد در نتیجه بعد از اخذ دیپلم به دلیل ناآشنایی نسبی دانش آموز با مباحث دید خوبی نسبت به آن در بازار کار وجود ندارد. هرچند در مدارس کاردودانش نیز استثنا وجود دارد و مدارس کارودانشی داریم که از لحاظ کیفیت با مدارس فنی حرفه ای قابل مقایسه اند.

برای انتخاب رشته کارودانش در انتخاب رشته پایه نهم مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی، کار و فناوری در سه پایه دوره اول بدون ضریب کمتر از 36 نباشد.

  • نمره درس ریاضی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.
  • نمره درس کار و فناوری در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروسحداقل 180 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع  آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 12 باشد.